söndag 15 februari 2009

Baka baka kaka...


Idag har det varit bakning i mitt kök!!
Jag fyller år imorn och skall då ha kalas :0)
Inte för att jag läser mycket men här kommer en bild på min
favorit bok....
Leila Lindholms " a piece of cake "
Vilka uuuuunderbara recept där är i denna bok ;0)
Skall imorn till kaffet bjuda på bla Leilas ljuvliga kokos toppar
med lime i ( samt eget på hitt med hackad choklad i )
Vi skall också ha hennes sega choklad kaka med grädde till # Ler #
Choklad kakan är hellet sannslöst god & bara smällter i mun...
& den är bus enkel att göra!!!
Här kommer receptet
Leilas sega kladdkaka:
1Kaka
50g smör
1/2 dl mat olja
2 ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 dl farin socker
2 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao av god kvalite
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa sallt
Smör & ströbröd till formen
50 g mörk kvalitetschoklad
1. Sätt ugnen på 15o grader
2. Smällt smör i en kastrull och tillsätt matoljan
3. Vispa ägg, strö & farin socker pösigt & rör ner smör,oljan
4. Blanda torra ingred och rör ner i smeten
5.Fyll smeten i form med avtagbar kant ca 24 cm i diameter
& stick ner grovt skurna bitar choklad
6. Grädda kakan i ca 30 min imitten av ugnen ( Den skall vara kladdig)
Lycka till...
(Jag piffade denna gången till med mörk cholkad med päron smak )
Ha en jätte mysig kväll :0)
Kram Cilla

3 kommentarer:

Villa Carl Larsson sa...

Åh man får gratulera på den stora dagen :) Hoppas du får en riktigt BRA dag nu tjejen. Stor kram från mig (Det är ju så roligt att fylla år *fniss*)

VITA NYANSER sa...

Grattis på födelsedagen! Den kakan lät jättegod, vad bra att få tips! TACK för jättegullig kommentar hos mig! Jag blir såå glaad, det värmer. Ha en härlig födelsedag!
Kram L-L

Villa Carl Larsson sa...

Det där är den bästa bakboken ever, eller hur?! :) Hoppas du hade en fin födelsedag.

Kram Josefin